söndag 18 maj 2008

Träningspass nr 74 - 2008 (ett varv runt Göteborg)



Tid: 1.48.00 [off. 1.47.39]
Snittpuls: 85%
Maxpuls: 89%
Energi: 2045kCal
Distans: 21.82km [off. 21.1km]
Hastighet: 4.57 min/km [off. 5.07 min/km]

Göteborgsvarvet gick av stapeln den 17/5, en löparfest utan dess like med runt 35000 startande löpare. Göteborgsvarvet är en fantastisk upplevelse och numera även en ganska trång sådan.

I år fick jag starta i startgrupp 5. Min vana trogen så hamnade jag långt bak i startgruppen. Denna gång valde jag att värma upp en stund innan och gå och ställa mig i min grupp först när det var 10min kvar till start. Då får man räkna med att hamna långt bak. De riktigt entusiastiska hade börjat knö in sig i ledet minst 30min innan start.

Starten var trång och de första kilometrarna upp till älvsborgsbron var svårsprungna. Att ta sig över bron går bra men nedfarten ner mot Eriksberg är riktigt trång. På bilden kan man se mina kilometertider och det syns tydligt att jag inte riktigt kunde springa på i början. På Hisingen släppte det dock ordentligt och en fantastisk känsla tog över. Benen gick i princip av sig själva, någonstans hittade de en kraft som jag inte riktigt var beredd på. Kilometrarna tickade förbi i 4.40 takt och så fort har jag aldrig sprungit. Det får bära eller brista tänkte jag och lät benen bestämma farten. Tidigare år har jag börjat krokna på Avenyn då det är en riktigt seg sträcka med svagt uppförslut. I år ville benen annrolunda och det var först vid 19km som energin började tryta, krampkänningarna avlöste varandra och vaderna var inte speciellt imponerade av all asfaltslöpning. 2km kan man dock springa på ren envishet tänkte jag, tittade på klockan och insåg att det skulle bli ett rungande personbästa. Sista kilometern in mot vallen sprang i ett rent lyckorus och när väl upploppet kom var jag rejält stum. Det fanns inte ett mer uns av kraft att ge.

Den officiella tiden blev 1.47.39, enligt GPS:en passerades 21km efter ungefär 1.43 och min totala löpsträcka blev 21.8km drygt 700m längre än planerat :) Det finns helt klart en del tid att vinna på att försöka springa den kortaste sträckan.

Ett stort tack till alla som har hejat på med glada sms!

Inga kommentarer: