söndag 25 maj 2008

Träningspass nr 78 - 2008 [Coopertest]

Sprungen sträcka på 12 min: 2820m [4.15min/km]
Puls: 171 bpm.

Coopertest för mig har alltid varit förknippat med högstadiegymnastik. Då handlade det om att springa 2000m på tid. Ju snabbare man sprang desto högre betyg fick man.

Idag sprang jag för att få en bra måttstock på vart träningen har tagit mig, har jag någon vidare kondition? Det Coopertest jag sprang idag handlade om att mäta den distans man kan springa på 12min. Distansen kan sedan användas för att uppskatta den maximala syreupptagningsförmågan, VO2max.

Syreupptagningsförmågan korrelerar med konditionen men hur fort man springer handlar även om teknik och förmåga att omsätta det upptagna syret till energi. Det är därför inte säkert att någon med högre syresättningsförmåga automatiskt är bättre.

12 minute run kan man omvandla den löpta sträckan till ett värde på VO2max. Jag själv fick ett värde på strax över 51.

Att göra ett Coopertest med jämna mellanrum är nyttigt för att se ifall träningen gör en bättre. Allteftersom man tränar kroppen är tanken att syresättningen skall bli bättre och bättre. Med högre syresättningen kan man höja energiförbrukningen i kroppen utan att mjölksyran bildas, man höjer helt enkelt sin maxhastighet.

Maximal Oxygen Consumption- The VO2max
Coopers test

1 kommentar:

MiaLotta sa...

Ja, men vad är det där för test då???
Sådant gjorde inte vi på högstadiet, inte som jag var med på i alla fall...