fredag 23 maj 2008

Träningspass nr 76 - 2008 (eller att misslyckas med ett maxpulstest)

Tid: 44.05
Snittpuls: 82%
Maxpuls: 94%
Energi: 775kCal
Distans: 7.51km
Hastighet: 5.52 min/km

Med lagom pigga ben efter senaste träningspasset i måndags gav jag mig ut i det härliga vårvädret. En viss träningssvärk kunde helt klart kännas efter måndagens benstyrka men smärtan valde jag att ignorera. En bit in i passet bestämde jag mig för att göra ett maxpulstest. Det beslutet togs ganska spsontant.

Ett maxpulstest går alltså helt enkelt ut på att testa var ens maxpuls ligger. En övning som inte är helt enkel. När jag väl hade bestämt mig för att det var ett maxtest jag ville göra så joggade jag totalt 4km uppvärmning med ett sakta ökande tempo. Därefter gjorde jag mitt första föraök i en ganska flack backe. Det gick inte jättebra, benen gav med sig innan flåset och pulsen stannande på 92%. Lugn jogg ytterligare 1km för att sedan göra försöka nummer 2 i en betydligt brantare stigning, den här gången stannade klockan på 94% eller 182bpm. Jag vet att det talet är för lågt då jag har varit uppe i runt 96% på pulsklockan och kanske är det där min maxpuls ligger. Det blir i alla fall ett nytt försök senare.

Anledningen till att man vill veta sin maxpuls är att bättre kunna uppskatta hur ansträngande ett träningspass egentligen har varit. Samt för att med högre säkerhet kunna fastställa en rad olika träningsrelaterade parametrar. Det där lät säkert lite tråkigt men är faktiskt ganska intressant.

Nu är det förresten bara 8 dagar kvar..

Inga kommentarer: